بهترین متخصص و جراح زانو در تهران

بهترین متخصص زانو دکتر حسین حاجی تقی

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن انسان است و ران را به ساق پا پیوند می‌دهد. زانو باید کل وزن بدن را هنگام ایستادن تحمل کند، و هنگام راه‌رفتن یا دویدن حتی وزن بیشتری به آن تحمیل می‌شود؛ بنابراین مشکلات زانو از جمله بیماری‌های بسیار شایع در همه سنین است. . امروزه با تخصصیتر شدن شاخه های پزشکی و تشخیص به موقع و درست علل دردها توسط متخصص و دکتر جراح زانو و با انجام درمان های مختلف از جمله جراحی، فرد به میزان قابل توجهی بهبود یافته و در بسیاری از موارد به زندگی طبیعی خود بازمیگردد.

به اجزای سیستم حرکتی بدن می‌توان تاندون (بافت ارتباط دهنده عضلات و استخوان) و لیگامان (نوارهای بافتی محکم بین دو استخوان در محدوده مفصلی) را نیز اضافه کرد. همچنین در بعضی موارد متخصص ارتوپدی اقدام به بررسی اعصاب و عضلات محدوده اندام‌های حرکتی می‌کند. محدوده تحت درمان توسط متخصص ارتوپدی شامل دست، پا، کمر، گردن و لگن است. این افراد برای درمان مشکلات استخوانی و مفصلی از روش‌های جراحی و غیر جراحی بهره می‌گیرند.

اولویت متخصص ارتوپدی برای درمان بیماران استفاده از روش‌های غیر جراحی است. در صورت کارساز نبودن این روش‌ها و عدم دریافت نتیجه مطلوب، جراحی ضرورت پیدا می‌کند. روش‌های غیر جراحی شامل دارودرمانی، تمرینات فیزیوتراپی، تغییر سبک زندگی، وسایل کمکی (بریس و …) و نرمش‌های طبی است. نوع عمل جراحی بر اساس اختلالات استخوانی یا مفصلی تعیین می‌شود. رایج‌ترین اعمال جراحی مورد استفاده ارتوپد شامل جا انداختن شکستگی، تعویض مفصل (آرتروپلاستی)، استئوتومی استخوان، پیوند استخوان، ترمیم تاندون و اعصاب و … است.

چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم؟

ارتوپدی شاخه ای از علم جراحی است و بر روی اندام های حرکتی مانند استخوان، مفصل، عضله و ستون فقرات تمرکز دارد. البته در درمان بیماری ها و مشکلات اندام های حرکتی، تنها وسیله ی درمان برای متخصص ارتوپد، عمل جراحی نیست و ممکن است در صورت امکان؛ پزشک حاذق بدون نیاز به انجام عمل جراحی نیز بیمار را کاملا درمان کند.

درد یکی از شایع‌ترین علائم مشکلات استخوانی و مفصلی است. در واقع اکثر مراجعه کنندگان به متخصصان ارتوپدی از درد استخوان یا مفاصل خود رنج می‌برند؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به درد دست، کمر، پا و … اشاره کرد. همچنین تعداد زیادی از مراجعات متخصص ارتوپدی به التهاب و تورم مفصل مربوط می‌شود. امکان بروز تورم مفصلی در بخش‌های مختلف بدن (زانو، لگن، مهره‌های کمر، مهره‌های گردن و …) وجود دارد.

بیماری هایی که متخصص ارتوپدی زانو به درمان آنها می پردازد

۱- شکستگی زانو (Knee Fracture)

شکستگی یکی از آسیب‌های زانو است که می‌تواند سلامتی این مفصل را به طور جدی تهدید کند. شاید بگوییم که مفصل زانو بزرگ است اما به این راحتی هم نمی‌شکند. معمولا ضربه‌های شدید در تصادف، حادثه یا ورزش باعث بروز این آسیب می‌شود. این شکستگی می‌تواند در یک یا چند ناحیه باشد. گاهی اوقات ممکن است با یک ترک روی استخوان مواجه شوید و گاهی اوقات نیز ممکن است، استخوان خیلی شدید و جدی دچار شکستگی شود؛ بطوریکه از پوست خارج خواهد شد.

انواع شکستگی زانو که جزو مهم‌ترین آسیب‌های زانو است

• شکستگی جزئی مفصلی (کوندیلار، Condylar). شکستگی در خط زانو رخ می‌دهد؛ بطوریکه بخشی از کندیل‌های متصل به استخوان ران هنوز در سرجای خود قرار دارند. در آناتومی مفصل زانو، در دو طرف انتهایی استخوان ران دو برجستگی استخوانی قرار دارد که به شکل نیمکره است. متخصصان به آنها لقمه یا کندیل می‌گویند.
  • شکستگی خارج از مفصل (سوپراکوندیلار Supracondylar fracture). در این حالت در خط مفصل زانو، شکستگی وجود دارد.
  • شکستگی کامل مفصل (اینترکوندیلار، Intercondylar fracture). مفصل زانو دچار شکستگی می‌شود، بطوریکه کندیل‌ها به طور کامل از استخوان ران جدا خواهند شد.
  • شکستگی کشکک زانو (Patella fracture). اگر از روبرو به زانو نگاه کنید، استخوان کاسه‌ایی و مثلثی شکلی را می‌بینید. این استخوان همان کشکک زانو است که بدلیل ضربه می‌تواند دچار ترک یا شکستگی شود.

۲- دررفتگی زانو (Knee Dislocation)

دررفتگی استخوان از دیگر انواع مشکلات زانو است که می‌تواند به دلیل ضربه، حادثه یا تصادف ایجاد شود. در این حالت استخوان‌های مفصل از محل اصلی خود خارج می‌شوند.

در رفتگی زانو چه علائمی دارد؟

• تغییر شکل مفصل زانو
  • کاهش دامنه حرکت
  • درد هنگام حرکت دادن زانو
  • زانو نمی‌تواند وزن را تحمل کند

اگر دررفتگی زانو به عروق و اعصاب آسیب وارد کند، خونرسانی به زانو مختل می‌شود. به همین دلیل در ناحیه ساق پا دچار کبودی می‌شوید. اگر آسیب شدید باشد احساس فلجی موقت را نیز خواهید داشت.

۳- کشیدگی زانو در آسیب‌های زانو

وقتی صحبت از این نوع از آسیب‌های زانو می‌شود،‌ منظور کشیدگی رباط زانو است. رباط‌ها باندهای الاستیکی شکلی هستند که استخوان‌های زانو را به یکدیگر متصل می‌کنند. اگر آنها نباشند، مفاصل در جای خود ثابت قرار نمی‌گیرند. پرش‌ و پیچ خوردن ناگهانی زانو، آسیب‌های ورزشی، زمین خوردن و ضربه نیز منجر به کشیدگی رباط زانو می‌شوند.

علائم کشیدگی رباط زانو

• زانو درد می‌تواند از خفیف تا شدید باشد. این درد با توجه به اینکه کدام رباط زانو دچار آسیب‌دیدگی شده است، در جلو یا پشت زانو حس می‌شود.
  • ورم زانو
  • کبودی
  • در صورتیکه رباط زانو پاره شود، صداهای غیرطبیعی از مفصل می‌شنوید.
  • بی‌ثباتی زانو. در این حالت اصطلاحا زانو، مفصل خالی می‌کند.

۴- پارگی مینیسک زانو (Meniscus Tear) در آسیب‌های زانو

مینیسک از جنس غضروف است و حالتی C شکل دارد. آنها نقش ضربه‌گیر را برای زانو بازی می‌کنند. مینیسک زانو معمولا زمانی که ضربه شدید، سریع و ناگهانی به آن وارد می‌شود،‌ آسیب می‌بیند. فشار مستقیم، چرخش و پیچش ناگهانی، بلند کردن وزنه و حتی چمباتمه‌زدن نیز می‌توانند باعث آسیب مینیسک شوند.

علائم آسیب مینیسک زانو

• مفصل زانو صدا می‌دهد.
  • درد، بخصوص هنگام پیچش یا چرخش زانو
  • قفل شدن زانو
  • بی‌ثباتی در مفصل
  • کاهش دامنه حرکت مفصل

۵- پارگی رباط جانبی زانو (Lateral Collateral Ligament (LCL) Tear)

یکی دیگر از انواع مشکلات زانو، پارگی رباط جانبی زانو است که می‌تواند عارضه‌ایی دردناک و آزاردهنده باشد. این لیگامان (رباط) در قسمت بیرونی زانو قرار دارد. وظیفه آن اتصال استخوان ساق پا به استخوان ران است. رباط جانبی زانو مانع از خم شدن بیش از حد زانو به سمت بیرون می‌شود. معمولا ورزشکاران حرفه‌ایی این نوع آسیب‌های زانو را تجربه می‌کنند.

علائم پارگی رباط جانبی زانو

پارگی رباط جانبی با توجه به شدت آن به سه دسته تقسیم می‌شود:

1. آسیب میکروسکوپی رباط
  2. پارگی جزئی رباط
  3. پارگی کامل

علائم نیز با توجه به شدت آسیب می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• درد و تورم در قسمت خارجی زانو. تورم به دلیل جمع شدن مایع مفصلی است.
  • بی‌ثباتی مفصل
  • کاهش دامنه حرکت مفصل

6- آرتروز

آرتروز یک بیماری مفصلی مزمن است و علت اصلی آن نیز التهاب در مفاصل می باشد. در این بیماران غضروف موجود در ناحیه مفصل از بین می رود و استخوان ها با یکدیگر برخورد کرده و ساییدگی به وجود می آید. با استفاده بیشتر از این مفاصل در طول شبانه روز درد و تورم در این ناحیه نیز افزایش می یابد. آرتروز در مفاصل دست و پا، زانو، پهلو، گردن و یا ستون فقرات را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

اغلب افراد در سنین بالاتر به این بیماری دچار می شوند اما متاسفانه جوانان نیز در معرض آن هستند. از دلایل اصلی آرتروز زانو می توان به اضافه وزن شدید و یا عفونت و آسیب به زانو اشاره کرد. درمان قطعی و کاملی برای این بیماری وجود ندارد و پزشک با انجام درمان های جانبی به بیمار و کاهش درد او کمک می کند. در نهایت و در صورت لزوم می توان با عمل جراحی و جایگزینی اتصال مفصل با یک فلز و یا ابزار پزشکی دیگر وضعیت بیمار را تا حد خوبی بهبود بخشد.

7- روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید)

این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن بافت ها و بخش های مختلف خودی را بیگانه تلقی کرده و به آن حمله می کند. در روماتیسم نیز سیستم ایمنی بافت بدن را تخریب می کند. روماتیسم با اثر بر پوشش مفاصل باعث تورم آنها می شود و پس از مدتی بیمار درد شدیدی را حس خواهد کرد. با گذشت زمان علائم و پیشرفت بیماری افزایش می یابد.

تقریبا افراد در همه ی سنین ممکن است به این عارضه دچار شوند و نمی توان سن خاصی را برای آن در نظر گرفت. البته این بیماری اغلب در خانم ها دیده می شود. برای مثال التهاب مفصل زانو و تخریب غضروف آن؛ مشکلات ناشی از روماتیسم مفصلی هستند. پزشک با بررسی علائم بالینی در کنار انجام تست های آزمایشگاهی به سرعت مشکل بیمار را تشخیص داده و درمان را آغاز می کند.

چگونه می توان بهترین جراح زانو در تهران را انتخاب کرد؟

پزشکان و متخصصان بسیاری در سراسر کشور و به خصوص تهران، حضور دارند، و با تجربه و تخصص خود روزانه بیماران زیادی کمک می کنند. حضور ارزشمند تعداد بالای پزشکان متخصص در تهران علاوه بر مزیت هایی که می تواند داشته باشد ممکن است باعث سردرگمی و دشواری انتخاب از میان آن ها برای بیماران شود.

بهتر است پیش از مراجعه حضوری به دفعات به مطب پزشکان مختلف؛ ابتدا در فضای مجازی جست و جو کنید و با بررسی مدارک و سوابق حرفه ای پزشک و نظرات بیمارانی که از قبل مراجعه کرده اند به یک جمع بندی و انتخاب درست برسید. در صورتی که پیش از مراجعه حضوری به درستی تحقیق کرده و پزشک حاذقی را انتخاب کردید لازم است در ادامه روند درمان به پزشک خود اعتماد کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

با توجه به حساس بودن زانو بسیاری از بیماران از دورترین نقاط کشور نیز برای عمل جراحی زانوی خود به تهران مراجعه می کنند، همین امر سبب گردیده است تا از شهرهای مختلف ایران مانند تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، شمال و جنوب کشور شاهد حضور هموطنان عزیزمان در مطب آقای دکتر حسین حاجی تقی باشیم.

مواردی که قبل از انتخاب قطعی جراح باید به انها توجه کنید:

• بررسی مدرک و تحصیلات پزشک فوق تخصص زانو
  • بررسی میزان تجربه جراح زانو
  • رضایت بیماران قبلی فوق تخصص زانو
  • میزان آشنایی جراح زانو با روشهای نوین جهان
  • تجربه انجام جراحی های پرخطر اما موفق توسط متخصص
  • مجهز بودن اتاق عمل و تیم جراحی متخصص زانو

مهم ترین خدمات دکتر حسین حاجی تقی جراح زانو و فوق تخصص زانو:

مشاوره با بهترین فوق تخصص زانو در تهران

پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری با جراح زانویی که انتخاب نموده اید به صورت حضوری مشاوره شوید، شرایط را سنجیده و سپس یک انتخاب خوب داشته باشید. شما می توانید همه روزه از طریق دایرکت اینستاگرام یا شماره 09013335216 یا شبکه های پیامرسان با ما در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را از قبیل هزینه عمل، نحوه عمل و … دریافت نمایید.