سندرم گیرافتادگی شانه

سندرم گیرافتادگی شانه یک وضعیت دردناک اندام فوقانی است که در نتیجه باریک شدن ساختاری فضای ساب آکرومیال ایجاد می شود. در این حالت فشار برروی بافت‌ها و اعصاب مفصل شانه بیشتر شده و درد زیادی به همراه دارد که در درجه اول با شرح حال و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. بهتر است برای درمان و معاینه به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

سندرم گیرافتادگی شانه چیست؟

گیرافتادگی شانه زمانی اتفاق می‌افتد که لبه بیرونی بالای تیغه شانه، که آکرومیون نامیده می‌شود، روی آن ساییده می‌شود (“به آن برخورد می‌کند”) یا روتاتور کاف را زیر آن فشار می‌دهد و باعث درد و سوزش می‌شود.

روتاتور کاف چیست و چه کاربردی دارد؟

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها است که مفصل شانه را در جای خود نگه می دارد و به شما امکان می دهد بازو و شانه خود را حرکت دهید. مشکلات زمانی رخ می دهد که بخشی از روتاتور کاف تحریک شود یا آسیب ببیند.

سندرم گیرافتادگی شانه چگونه ایجاد می شود؟

هنگامی که روتاتور کاف شما تحریک یا زخمی می شود، به همان شکلی که مچ پای شما در هنگام پیچ خوردگی متورم می شود، متورم می شود. با این حال، از آنجایی که روتاتور کاف شما توسط استخوان احاطه شده است، تورم باعث بروز رویدادهای دیگری می شود. تورم مقدار فضای اطراف روتاتور کاف را کاهش می دهد و منجر به ساییدگی روی آکرومیون می شود. مانند یک چرخه معیوب، مالش تاندون های روتاتور کاف منجر به تورم می شود که فضای زیر آکرومیون را بیشتر باریک می کند. در برخی موارد، خارهای استخوانی روی استخوان آکرومیون می‌توانند با تنگ شدن فضایی که روتاتور کاف در آن قرار دارد، به گیرافتادگی کمک کند.

چه کسانی دچار گیرافتادگی شانه می شوند؟

سندرم گیرافتادگی شانه بیشتر در افرادی دیده می‌شود که در ورزش‌ها و فعالیت‌های دیگر با حرکات چرخشی زیاد مانند شنا، بیس‌بال، والیبال و تنیس و همچنین مواردی مانند شستشوی پنجره و رنگ‌آمیزی درگیر هستند.
گیرافتادگی شانه همچنین می تواند ناشی از آسیب باشد، مانند افتادن روی بازو.

علت گیرافتادگی شانه چیست؟

علل این گیرافتادگی شانه عبارت است از:

• تاندون شما پاره شده یا متورم شده است. این می تواند به دلیل استفاده بیش از حد ناشی از فعالیت های مکرر شانه، آسیب یا ساییدگی ناشی از افزایش سن باشد.
  • بورس شما تحریک شده و ملتهب است. بورس شما کیسه پر از مایع بین تاندون شما و آکرومیون است. بورس شما به ماهیچه ها و تاندون های شما کمک می کند تا روی استخوان های شما سر بخورند. بورس شما می تواند به دلیل استفاده بیش از حد از شانه یا آسیب ملتهب شود.
  • آکرومیون شما صاف نیست (مشکل مادرزادی باشد) یا خارهای استخوانی مرتبط با افزایش سن روی آکرومیون شما ایجاد شده است.

علائم سندرم گیرافتادگی شانه چیست؟

علائم سندرم گیرافتادگی شانه عبارتند از:

• احساس درد زمانی که بازوهای شما بالای سر شما کشیده می شود.
  • احساس درد هنگام بلند کردن بازو یا پایین آوردن بازو از حالت بالارفته.
  • درد و حساسیت در جلوی شانه شما.
  • دردی که از جلوی شانه به سمت بازو حرکت می کند.
  • درد هنگام دراز کشیدن به سمت آسیب دیده.
  • احساس درد در شب که بر خواب شما تأثیر می گذارد.
  • احساس درد هنگامی که دست به عقب می‌رود، مانند بردن دست در جیب پشتی.
  • ضعف و سفتی شانه یا بازو.

علائم گیرافتادگی شانه

علائم معمولاً به تدریج طی هفته ها تا ماه ها ایجاد می شوند.

گیرافتادگی شانه ارتباط نزدیکی با سایر منابع رایج درد در شانه به نام بورسیت و تاندونیت روتاتور کاف دارد. این شرایط می تواند به تنهایی یا به صورت ترکیبی رخ دهد. درد شانه همچنین می‌تواند نشانه‌ای از آسیب جدی‌تر به روتاتور کاف شما باشد، یک پارگی یا سوراخ کوچک به نام پارگی روتاتور کاف. اگر روتاتور کاف شما به طور کامل پاره شده باشد، احتمالاً ضعف قابل توجهی خواهید داشت و ممکن است نتوانید بازوی خود را بالا ببرید.

سندرم گیرافتادگی شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ارتوپد سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و یک معاینه فیزیکی برای بررسی درد و حساسیت انجام می دهد. همچنین دامنه حرکتی شانه و قدرت بازوی شما را ارزیابی خواهد کرد. آنها از شما می پرسند که آیا شما درگیر فعالیت های تکراری که از بازو کار می‌کشد هستید یا خیر، از آسیب های قبلی به بازو سوال می‌کند و هر گونه جزئیاتی در مورد آنچه ممکن است باعث درد شانه شما شده باشد و  زمان شروع درد را از شما جویا می‌شود.

روش های دیگر تشخیص گیر افتادگی شانه عبارت است از:

اشعه ایکس که آسیب روتاتور کاف را نشان دهد. ممکن است خارهای استخوانی یا تغییراتی در طرح طبیعی استخوان جایی که روتاتور کاف به طور معمول متصل می شود، وجود داشته باشد که در اشعه ایکس نشان داده می‌شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی که پارگی تاندون های روتاتور کاف و التهاب بورس را نشان دهد.

سندرم گیرافتادگی شانه چگونه درمان می شود؟

روش‌های غیرجراحی

هدف از درمان سندرم گیرافتادگی شانه کاهش درد و بازیابی عملکرد شانه است. درمان های سندرم گیرافتادگی شامل استراحت، یخ، داروهای ضد التهابی بدون نسخه، تزریق استروئید و فیزیوتراپی است.

فیزیوتراپی مهم ترین درمان برای سندرم گیرافتادگی شانه است. در بیشتر موارد، شما فقط به یک یا دو ویزیت در مطب نیاز دارید تا یاد بگیرید چگونه به انجام فیزیوتراپی خود در خانه ادامه دهید. تمرینات کششی را برای بهبود دامنه حرکتی شانه خود یاد خواهید گرفت. با کاهش درد، می توانید تمرینات تقویتی را برای بهبود عضلات روتاتور کاف خود شروع کنید.
یخ باید یک یا دو بار در روز به مدت 20 دقیقه روی شانه مالیده شود.

اگر پزشک شما تأیید کند، ممکن است ایبوپروفن یا ناپروکسن در صورت نیاز برای تسکین درد مصرف شود. برای درد شدیدتر، ممکن است یک داروی ضد التهابی قوی‌تر تجویز شود یا ممکن است تزریق کورتیزون به بورس زیر آکرومیون داده شود.

از فعالیت هایی که در آنها نیاز دارید مکرراً از بازو کار بکشید اجتناب کنید.  این حرکات معمولا شانه های مبتلا به سندرم گیرافتادگی را بدتر می کند. فعالیت هایی که شامل این حرکات است را متوقف کنید تا زمانی که درد شما بهبود یابد.

عمل جراحی

اگر درمان های غیرجراحی درد شما را تسکین ندهند، جراحی در نظر گرفته می شود. یک جراحی به نام رفع فشار ساب آکرومیال یا رفع فشار آرتروسکوپیک شانه وجود دارد که در طی آن بخشی از آکرومیون برای ایجاد فضای بیشتری برای روتاتور کاف برداشته می‌شود. این روش را می توان به صورت آرتروسکوپی انجام داد، یعنی از طریق برش های کوچک (برش) در شانه شما. سایر مشکلات شانه شما را می توان در زمان جراحی ترمیم کرد، از جمله آرتریت در شانه، التهاب تاندون دوسر بازو و پارگی جزئی روتاتور کاف. جراحی باز، جراحی با بریدگی بزرگتر در جلوی شانه، گزینه دیگری از جراحی است.

سخن آخر

اگر برنامه درمانی خود را مانند استراحت، یخ، داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی و تزریق کورتیزون دنبال کنید، ممکن است شانه شما در عرض چند هفته یا چند ماه بهبود یابد. حدود 60 درصد از افرادی که این درمان‌های محافظه‌کارانه را دنبال می‌کنند، در عرض دو سال نتایج رضایت‌بخشی را گزارش می‌کنند.