زانو درد

زانو درد یک علامت بسیار شایع است که می تواند به هر دلیلی، از آسیب موقت گرفته تا یک بیماری مزمن مانند آرتریت ناشی شود. معمولاً می توانید با استراحت و داروهای بدون نسخه زانو درد را در خانه درمان کنید اما اگر بیش از چند روز متوالی درد ادامه داشت، به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

درد زانو چیست؟

زانو درد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود.

مفاصل مکان هایی در بدن شما هستند که در آن دو استخوان به هم می رسند. مفصل زانو شما ران شما را به ساق پا متصل می کند.

زانو بزرگترین مفصل بدن شماست و در حین حرکت مقدار زیادی از وزن شما را تحمل می کند. به همین دلیل یکی از شایع ترین مفاصل آسیب دیده است. زانو درد می تواند یک مشکل موقت و کوتاه مدت باشد، اما همچنین می تواند یک مشکل مزمن (طولانی مدت) باشد که نیاز به تشخیص و درمان توسط متخصص ارتوپد دارد.

محل احساس درد زانو معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت یا قسمتی از مفصل شما آسیب دیده است.

زانو درد می تواند بیاید و برود. به عنوان مثال، ممکن است هنگام حرکت یا خم کردن زانوی خود احساس درد کنید که هنگام استراحت بهتر می شود. برخی افراد نیز در قسمت های مختلف روز احساس درد می کنند. ممکن است اول صبح که از خواب بیدار می شوند، درد بیشتری احساس کنند. همچنین احساس درد زانو در شب رایج تر است، به خصوص اگر در اوایل آن روز از نظر بدنی فعالیت زیادی کرده باشید.

معمولاً می‌توانید با استراحت کردن و مصرف مسکن‌های بدون نسخه (OTC) درد زانو را در خانه درمان کنید. اگر دردی را احساس می‌کنید که به اندازه‌ای بد است که روی روال روزانه شما تأثیر می‌گذارد یا حرکت را سخت می‌کند، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

شایع ترین علل زانو درد چیست؟

شایع ترین علل زانو درد عبارتند از:

استفاده بیش از حد از زانو

فعالیت های بدنی، ورزش و انجام کارهای بدنی همگی می توانند به مفصل زانو فشار وارد کنند. انجام همان حرکات تکراری می تواند باعث درد زانو شود.

استفاده بیش از حد از زانو یکی از عوامل زانو درد از جمله درد پاتلوفمورال (زانوی دونده)، بیماری ازگود-شلاتر (زانوی جامپر)- فقط در کودکان و نوجوانان، تاندونیت (به خصوص تاندونیت کشکک) و بورسیت می شود.

آرتریت

آرتریت باعث درد و التهاب در مفاصل شما می شود. آرتریت زانو شایع است و علائمی مانند درد، تورم و سفتی ایجاد می کند. انواع مختلفی از آرتریت می تواند باعث زانو درد شود، از جمله:

• آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت پس از ضربه

صدمات

هر آسیبی که به مفصل زانو شما برسد، می تواند باعث درد شود. آسیب های زانو می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آسیب های فشاری مکرر
  • آسیب های ورزشی
  • آسیب هایی مانند سقوط یا تصادفات رانندگی

برخی از شایع ترین آسیب هایی که باعث درد زانو می شوند عبارتند از:

• رگ به رگ شدن زانو
  • زانوی کشیده شده
  • پارگی رباط زانو
  • پارگی مینیسک
  • شکستگی استخوان
  • دررفتگی ها
زانو درد

درد زانو چگونه درمان می شود؟

اینکه چه درمان هایی برای زانو درد نیاز دارید به علت آن بستگی دارد. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان هایی را بر اساس شدت درد و علت آن پیشنهاد می کند.

روش RICE برای زانو درد

معمولاً می توانید زانو درد را در خانه با روش RICE درمان کنید:

استراحت(Rest)

برای جلوگیری از بدتر شدن آسیب، فعالیت بدنی که باعث درد شده است را متوقف کنید.

یخ(Ice)

در روز اول پس از آسیب هر ساعت یک کمپرس یخ یا کمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه اعمال کنید. بعد از یک روز، می توانید هر سه تا چهار ساعت یکبار یخ بزنید. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید (بسته یخ را در یک حوله یا پارچه بپیچید).

فشرده سازی(Compression)

فشرده سازی به کاهش جریان خون به زانوی آسیب دیده کمک می کند و تورم را کاهش می دهد. یک باند فشاری را دور زانوی خود بپیچید. یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما نحوه اعمال و پوشیدن پوشش فشاری را به صورت ایمن نشان دهد.

ارتفاع(Elevation)

زانوی خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. می توانید زانوی خود را با بالش، پتو یا کوسن بالا نگه دارید.

داروهای زانو درد

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است داروهایی را برای تسکین زانو درد و سایر علائمی که تجربه می‌کنید پیشنهاد کند.

اکثر افراد می توانند از NSAID های بدون نسخه (ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن) یا استامینوفن استفاده کنند. این داروها را برای بیش از 10 روز متوالی بدون مشورت با پزشک یا اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید مصرف نکنید.

زانوبند

یک زانوبند زانوی شما را در جای خود محکم نگه می دارد و معمولا از پلاستیک یا فلز سفت با بالشتک ها و تسمه هایی که دور زانو و پای شما می پیچند ساخته شده اند. ارائه دهنده شما به شما می گوید که به چه نوع بریس نیاز دارید و هر چند وقت یکبار باید آن را بپوشید.

فیزیوتراپی

اگر آرتریت دارید یا در حال بهبودی از آسیب هستید، ممکن است ارائه دهنده شما فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. فیزیوتراپ به شما حرکات کششی و تمریناتی را نشان می دهد که عضلات اطراف زانوی آسیب دیده شما را تقویت می کند. این باعث بهبود ثبات شما می شود و می تواند درد را تسکین دهد.

جراحی زانو

اکثر افراد مبتلا به زانو درد نیازی به جراحی ندارند. اما اگر درد شدید باشد و سایر درمان‌ها کمکی نکرده باشند، ممکن است پزشک شما آن را پیشنهاد کند. ممکن است برای ترمیم رباط آسیب دیده، شکستگی استخوان یا اگر آرتریت شدید دارید، به جراحی نیاز داشته باشید.

آرتروسکوپی زانو رایج ترین نوع جراحی زانو است. جراح شما چند برش (برش) کوچک در پوست اطراف زانوی شما ایجاد می کند و سپس ابزار خاصی به نام آرتروسکوپ را در مفصل زانو قرار می دهد. آرتروسکوپ شامل یک دوربین و یک چراغ است که به جراح شما اجازه می دهد آسیب های داخل زانو را ببیند و آن را ترمیم کند.

ممکن است نیاز به تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی) داشته باشید. جراح مفصل زانو را با ایمپلنت مصنوعی (پروتز) جایگزین می کند. اگر درد و سایر علائم در زانوی شما بر توانایی ایستادن، راه رفتن و حرکت شما تأثیر بگذارد، ممکن است پزشک شما تعویض زانو را توصیه کند. جراح شما یا تعویض کامل زانو یا تعویض جزئی زانو را پیشنهاد می کند. اینکه به چه نوع جراحی نیاز دارید بستگی به این دارد که چه چیزی باعث درد شده و کدام قسمت‌های زانوی شما آسیب دیده است.

جراح شما به شما خواهد گفت که چه انتظاری داشته باشید و چه مدت طول می کشد تا بهبود یابد.

چگونه از زانو درد جلوگیری کنم؟

ممکن است همیشه نتوانید از درد زانو جلوگیری کنید، به خصوص اگر ناشی از آسیبی باشد که نمی توانید برای آن برنامه ریزی کنید. همچنین ممکن است نتوانید از آرتریت و سایر بیماری‌ها پیشگیری کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از درد این است که در هنگام فعالیت بدنی ایمن بمانید. در حین ورزش یا سایر فعالیت های بدنی:

• از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنید.
  • پس از فعالیت شدید به بدن خود فرصت استراحت و ریکاوری بدهید.
  • قبل از ورزش کردن، حرکات کششی و گرم کردن را انجام دهید.
  • پس از فعالیت بدنی، بدن خود را خنک و کشش دهید.