پارگی لابرال لگن

لابرال لگن شامل حلقه غضروفی (لابروم) می شود که لبه بیرونی حفره مفصل ران را دنبال می کند. لابروم علاوه بر محافظت از مفصل ران، مانند یک مهر و موم لاستیکی یا واشر عمل می کند تا توپی که بالای استخوان ران است را در حفره لگن نگه دارد.

ورزشکارانی که در ورزش هایی مانند هاکی روی یخ، فوتبال، گلف و باله شرکت می کنند در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پارگی لابرال لگن هستند. همچنین مشکلات ساختاری مفصل ران نیز می تواند منجر به پارگی لابرال لگن شود.

پارگی لابرال لگن چیست؟

پارگی لابرال لگن آسیبی به لابروم است (حلقه ای از غضروف در قسمت سوکت مفصل ران). مفصل ران شما یک مفصل گوی و کاسه ای است که از توپ که بالای استخوان ران شما (سر استخوان ران) است و یک حفره که بخشی از لگن شما است (استابولوم) تشکیل شده است. لابروم به نگه داشتن استخوان های مفصل ران در جای خود هنگام حرکت کمک می کند. همچنین به حفظ مایع داخل مفصلی نیز کمک می کند تا حرکت بدون اصطکاک را تضمین کند.

میزان پارگی لابرال لگن می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات، لابروم لگن ممکن است دارای پارگی های کوچک یا ساییدگی در لبه ها باشد. این معمولاً به دلیل سایش تدریجی لابروم اتفاق می افتد. در موارد دیگر، بخشی از لابروم لگن می تواند از استخوان حفره جدا شده یا پاره شود. این نوع صدمات لابروم لگن معمولاً به دلیل ضربه است.

پارگی لابرال لگن

انواع پارگی لابرال لگن

پارگی لابرال لگن می تواند در هر نقطه از لابروم رخ دهد. پزشکان بسته به اینکه کدام قسمت از مفصل تحت تأثیر قرار گرفته است، گاهی اوقات پارگی لابرال را به صورت قدامی یا خلفی توصیف می کنند:

پارگی لابرال قدامی لگن

شایع ترین نوع پارگی لابرال لگن است. این پارگی ها در جلوی مفصل ران ایجاد می شود.

پارگی لبه خلفی لگن

این پارگی ها در پشت مفصل ران ایجاد می شود.

علائم پارگی لابرال لگن

پارگی لابرال لگن بدون توجه به نوع پارگی علائم مشابهی ایجاد می کند. اما در جایی که احساس می کنید علائم ممکن است بسته به اینکه پارگی در جلو یا پشت لابروم لگن باشد، تغییر کند.

علائم پارگی لابرال لگن عبارتند از:

• درد در ناحیه لگن، کشاله ران یا باسن، به ویژه هنگام راه رفتن یا دویدن، و گاهی اوقات شب هنگام خواب.
  • سفتی لگن یا محدودیت دامنه حرکتی.
  • احساس کلیک یا قفل شدن در مفصل ران هنگام حرکت.
  • برخی از پارگی‌های لابرال لگن ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و ممکن است برای سال‌ها مورد توجه قرار نگیرند.

علل پارگی لابرال لگن

پارگی لابرال لگن ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. لابروم ممکن است به طور ناگهانی، در اثر ضربه یا به تدریج پاره شود. علل پارگی معمولاً عبارتند از:

• حرکات مکرر باسن و استفاده بیش از حد از مفصل ران (به ویژه در ورزش ها و مشاغل خاص)
  • بدشکلی های مفصل ران، مانند دیسپلازی هیپ و شکل غیر طبیعی استخوان که منجر به گیرافتادگی مفصل ران می شود، می تواند باعث افزایش فشار روی لابروم شود.
  • آسیب های تروماتیک لگن
  • ساییدگی و پارگی منظم مفصل ران
  • شرایط دژنراتیو مانند آرتروز.

رابطه بین استئوآرتریت و پارگی لابرال ران به دو صورت است: فرسایش غضروف ناشی از آرتریت می‌تواند به پارگی لابرال کمک کند و پارگی لابرال می‌تواند سال‌ها بعد شما را بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت قرار دهد.

علل پارگی لابرال لگن ممکن است بسته به محل پارگی متفاوت باشد. پارگی لبه قدامی لگن معمولاً در اثر حرکات تکراری رایج در ورزش‌هایی مانند باله، گلف، فوتبال یا هاکی ایجاد می‌شود. پارگی لابرال خلفی لگن معمولاً در اثر آسیب‌های تروماتیک مانند افتادن، تصادف یا آسیب‌های ورزشی با ضربه زیاد ایجاد می‌شود.

پارگی لابرال لگن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است از روش های تشخیصی زیر برای تعیین اینکه آیا علائم شما ناشی از پارگی لابرال لگن است یا خیر استفاده کند:

• معاینه فیزیکی برای ارزیابی علائم تورم و التهاب، دامنه حرکتی شما در لگن و حرکاتی که باعث درد می شود.
  • اشعه ایکس برای تشخیص هرگونه ناهنجاری در شکل یا تراز مفصل ران و همچنین علائم آرتریت.
  • اسکن MRI با ماده حاجب برای مشاهده بهتر بافت های نرم اطراف مفصل ران، از جمله لابروم لگن.
  • اگر تشخیص پارگی لابرال بعد از این آزمایشات هنوز نامشخص باشد، پزشک ممکن است تزریق با هدایت اولتراسوند همراه با مسکن را توصیه کند.

آیا پارگی لابرال لگن به خودی خود بهبود می یابد؟

پارگی های لابرال لگن به خودی خود بهبود نمی یابند. با این حال، اگر پارگی شما جزئی است و درد زیادی ایجاد نمی کند یا تحرک شما را محدود نمی کند، می توان علائم را بدون ترمیم پارگی مدیریت کرد.

درمان پارگی لابرال لگن

گزینه های مختلفی برای درمان پارگی لابرال لگن وجود دارد. به طور معمول، پزشک ابتدا درمان های غیرجراحی را توصیه می کند، اما بسته به شدت پارگی و درد شما، جراحی ممکن است بهترین روش باشد.

درمان های غیر جراحی

درمان های غیرجراحی برای پارگی لابرال لگن بر مدیریت علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر به لابروم تمرکز دارد:

• هدف از استراحت و اصلاح فعالیت، کاهش یا حذف حرکاتی است که باعث درد و تشدید آسیب می شود.
  • داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن می توانند به مدیریت درد و التهاب کمک کنند.
  • اگر داروهای بدون نسخه تسکین کافی را ارائه ندهند، تزریق استروئیدها و داروهای بیهوشی به لگن می تواند به طور موقت به تسکین درد و التهاب کمک کند.
  • فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که می تواند به تقویت و کشش ماهیچه های لگن شما کمک کند تا بتوانند بهتر از مفصل حمایت کنند و به شما اجازه دهند با درد کمتری حرکت کنید.

جراحی پارگی لابرال لگن

اگر پارگی لابرال لگن شما شدید است، یا اگر بعد از امتحان گزینه‌های غیرجراحی همچنان درد دارید، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. رایج ترین جراحی برای ترمیم پارگی های لابرال لگن، جراحی آرتروسکوپی است. در طی این روش، جراح ارتوپد چندین برش کوچک برای دسترسی به مفصل ران ایجاد می کند. با کمک یک دوربین مخصوص به نام آرتروسکوپ، جراح محل پارگی لابرال را پیدا می کند و از ابزارهای جراحی برای ترمیم آن استفاده می کند.

آرتروسکوپی مفصل ران

ترمیم پارگی لابرال لگن ممکن است شامل برداشتن قطعات ساییده شده لابروم، دوختن پارگی به هم یا استفاده از بافت‌های دیگر قسمت‌های بدن برای جایگزینی یک قطعه از دست رفته لابروم باشد.

اگر پارگی لابرال شما به دلیل برخورد با ران ایجاد شده باشد، جراح با تغییر شکل استخوان های مفصل ران شما آن را برطرف می کند تا به نرمی سر بخورند.

ریکاوری بعد از ترمیم لابروم لگن

جراحی آرتروسکوپی معمولاً یک عمل سرپایی است، به این معنی که می توانید همان روز به خانه بروید. پس از ترمیم لابروم لگن، تقریباً بلافاصله می‌توانید به فعالیت‌های کم‌ضرر مانند راه رفتن بازگردید. جراح شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی می کند تا ورزش مفصل ران را برای بازگرداندن دامنه حرکتی و تقویت مفصل شروع کند.

اگر شغل شما در یک محیط کم تحرک، مانند شغل اداری است، ممکن است بتوانید در عرض یک تا دو هفته پس از جراحی پارگی لابرال لگن به سر کار خود بازگردید. اگر شغل شما فشار قابل توجهی بر روی مفصل ران وارد می کند، می توانید با فیزیوتراپیست خود برای تعیین تاریخ بازگشت، یا در مورد تغییرات شغلی با کارفرمای خود صحبت کنید تا به شما امکان دهد پس از بهبودی به کار خود بازگردید.