تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل ران یک روش جراحی برای رفع درد لگن است. در این جراحی قسمت هایی از مفصل ران با ایمپلنت مصنوعی جایگزین می شود. مفصل ران از یک توپ (در بالای استخوان ران، که به عنوان استخوان ران نیز شناخته می شود) و یک حفره (در لگن که به عنوان استخوان لگن نیز شناخته می شود) تشکیل شده است. جراحی تعویض مفصل ران شامل تعویض یک یا هر دوی این قسمت هاست. هدف از این روش این است که به شما امکان می دهد فعالیت های روزانه و ورزش را با درد کمتر از سر بگیرید.

دکتر حسین حاجی تقی از فن آوری های نوآورانه و تکنیک های جراحی برای ارزیابی و ترمیم آسیب های مفصل ران استفاده می کند و برای کمک به طیف گسترده ای از بیماران، ورزشکاران و بیماران مسن که با آرتریت لگن و آسیب های تروماتیک دست و پنجه نرم می کنند، خدمات ارائه می دهد.

جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

جراحی تعویض مفصل لگن که به آن آرتروپلاستی مفصل لگن نیز می گویند، عملی است که برای کاهش درد و بهبود عملکرد لگن استفاده می شود. در این جراحی، پزشک ارتوپد قسمت‌های آسیب دیده مفصل ران را برمی‌دارد و آن‌ها را با قطعات مصنوعی جدید که اغلب از جنس آهن، سرامیک و پلاستیک سخت ساخته شده است، جایگزین می‌کند. این قطعات مصنوعی عملکرد مفصل ران را به حالت طبیعی باز می گرداند.

جراحی تعویض مفصل لگن در درجه اول برای تسکین درد و سفتی مفصل ران ناشی از آرتریت مفصل ران انجام می شود و زمانی پزشک، این جراحی را تجویز می کند که سایر روش های درمانی موثر واقع نشده باشد.

جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

دلایل جراحی تعویض مفصل لگن

شرایطی که می تواند به مفصل ران آسیب برساند و گاهی اوقات جراحی تعویض مفصل ران را ضروری می کند، عبارتند از:

استئوآرتریت

آرتروز یا استئوآرتریت که معمولاً به عنوان آرتریت سایش و پارگی شناخته می شود، به غضروف نرمی که انتهای استخوان ها را می پوشاند آسیب می رساند و مانع از حرکت نرم مفاصل می شود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی که در اثر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می‌شود، نوعی التهاب ایجاد می‌کند که می‌تواند غضروف و گاهی اوقات استخوان زیرین را فرسایش دهد و در نتیجه مفاصل، آسیب دیده و تغییر شکل دهند.

استئونکروز

اگر خون کافی به قسمت توپ مفصل ران وارد نشود، ممکن است سر استخوان ران تغییر شکل دهد و یا تخریب شود. این شرایط در اثر دررفتگی یا شکستگی ایجاد می شود.

دیگر دلایل جراحی تعویض مفصل لگن شامل موارد زیر است:

• آسیب هایی مانند شکستگی لگن
  • تومور در مفصل ران
  • درد شدید لگن که با دارو تسکین نمی‌یابد و در کار، خواب یا فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند.

انواع جراحی تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل ران سه نوع اصلی دارد که عبارتند از:

تعویض کامل لگن

متداول ترین نوع جراحی تعویض مفصل ران، تعویض کامل مفصل ران می باشد. در این جراحی قسمت های فرسوده یا آسیب دیده لگن با ایمپلنت مصنوعی جایگزین می شود. سوکت با یک قطعه پلاستیک بادوام یا یک قطعه فلزی که ممکن است از جنس تیتانیوم باشد، جایگزین می شود. سر استخوان ران نیز برداشته می شود و با یک توپ ساخته شده از سرامیک یا آلیاژ فلز جایگزین می گردد. توپ جدید به یک ساقه فلزی متصل است که در بالای استخوان ران شما قرار می گیرد.

تعویض جزئی لگن

در این جراحی تنها یک قسمت از مفصل ران، یعنی یا سر استخوان یا توپ برداشته می شود و جایگزین قطعه ی مصنوعی می گردد. این روش بیشتر شامل افراد مسنی است که در اثر شکستگی لگنشان آسیب دیده است.

لایه برداری مفصل لگن

این روش بیشتر در افراد جوان تر و فعال استفاده می شود و معمولا با لایه برداری قسمت آسیب دیده درد را برطرف و عملکرد لگن را بهبود می بخشند.

عوارض جراحی تعویض مفصل لگن

تعویض کامل لگن یک جراحی بزرگ است. این جراحی تا حدود زیادی بی خطر و ایمن است، اما هر جراحی خطراتی دارد. خطرات در تعویض مفصل ران شامل:

• لخته شدن خون در ساق پا یا لگن
  • دررفتگی تصادفی لگن در حین یا پس از بهبودی
  • تفاوت در طول پاها
  • عفونت

جدی ترین این عوارض عفونت است که در صورت مشاهده عفونت یا تورم حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

در طول جراحی تعویض مفصل ران چه اتفاقی می افتد؟

تعویض مفصل ران در بیمارستان یا کلینیک جراحی انجام می شود و اغلب به عنوان روش‌ سرپایی در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر لازم باشد یک یا دو شب برای مشاهده یا رفع عوارض پس از عمل در بیمارستان بمانید.

پس از ورود به اتاق عمل بسته به توصیه متخصص بیهوشی و جراح ارتوپد، بیهوشی عمومی (کل بدن) یا زیر کمر (اپیدورال) دریافت خواهید کرد. سپس جراح شما برای دسترسی به مفصل ران برشی در آن ناحیه ایجاد می کند. محل برش بستگی به این دارد که جراح از چه روشی (جلو، پشت یا پهلو) استفاده می کند.

بعد از آن جراح سر استخوان ران را بر می دارد و قسمت های آسیب دیده را با قطعات مصنوعی و پروتز جایگزین می کند. سپس پای شما را خم و راست می کند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کند. پس از پایان جراحی تعویض مفصل قسمت باز شده را بخیه می زنند و بیمار را به مدت چند ساعت به ریکاوری منتقل می کنند.

دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل چه مدت است؟

معمولا ۴ تا ۶ هفته زمان می برد که فرد به بهبودی نسبی دست یابید و کارها و فعالیت های سبک و ساده مانند راه رفتن را انجام دهد. در این مدت فرد باید فیزیوتراپی را طبق نظر پزشک به طور مرتب انجام دهد و از تمرینات و ورزش های سبک غافل نشود.

پس از ۲ الی ۳ ماه فرد احساس بهتری دارد و می تواند به فعالیت های عادی و روزمره خود بپردازد. در این مدت پیاده روی کمک زیادی به بهبودی هر چه سریع تر بیمار می کند.