آرتروسکوپی شانه و زانو

آرتروسکوپی یک روش ایمن و کم تهاجمی برای تشخیص و درمان طیف وسیعی از مشکلات زانو و شانه می باشد. در طول آرتروسکوپی، جراح، با ایجاد یک برش کوچک در زانو یا شانه یک دوربین به نام آرتروسکوپ را در محدوده مفصل قرار می دهد. دوربین تصاویر داخل زانو یا شانه را بر روی یک مانیتور ویدئویی نمایش می دهد. جراح با کمک گرفتن از این تصاویر و استفاده از ابزارهای مینیاتوری جراحی، به بررسی مشکلات ناحیه آسیب می پردازد.

در آرتروسکوپی برخلاف عمل جراحی باز، بدلیل ایجاد برش های کوچک بیمار پس از عمل درد کمتری را احساس می کند و بهبودی و بازگشت به فعالیت های روزمره سریع تر است.

در کلینیک دکتر حسین حاجی تقی بهترین خدمات در زمینه آرتروسکوپی با بروزترین ابزارها ارائه می شود.

چرا آرتروسکوپی انجام می شود؟

یکی از شایع ترین مشکلات پا زانو درد و از مشکلات دست درد شانه می باشد. امروزه افراد در رده های سنی مختلف بسته به شرایط کاری و فعالیت روزمره با این دردها مواجه هستند.

زانو درد بدلیل عوامل مختلفی مانند: کار سنگین، پوکی استخوان، روماتیسم مفصلی، آسیب های ورزشی، کهولت سن، یائسگی زودرس و… ایجاد می شود. زمانی که برای درمان به متخصص ارتوپدی مراجعه می کنید، پزشک پس از معاینه و بررسی میزان درد و مشکلات زانو روش های درمانی مختلفی را برای شما تجویز می کند.

از دلایل بروز شانه درد هم می توان به ضعف عضلانی، آسیب دیدگی غضروف یا استخوان شانه، وضعیت بدنی نامناسب و آسیب هایی مانند تاندونیت، بورسیت و شانه یخ زده اشاره کرد.

زمانی که روش هایی مانند تمرین درمانی، فیزیوتراپی، داروتراپی و سایر روش های غیر جراحی کارساز نباشد، با ادامه درد و از دست دادن دامنه حرکت، تورم یا قرمزی در محل آسیب، پزشک آرتروسکوپی را به شما پیشنهاد می دهد که یک روش ایمن است و دوره نقاهت آن نسبت به جراحی کوتاه تر است.

چرا آرتروسکوپی انجام می شود؟

آرتروسکوپی چه آسیب هایی را درمان می کند؟

برخی از آسیب های زانو که با آرتروسکوپی درمان می شود به شرح زیر می باشد:

• بورسیت زانو
  • پارگی منیسک
  • انحراف و جابه جایی کشکک
  • پارگی رباط صلیبی قدامی (پارگی ACL)
  • پارگی رباط جانبی داخلی (پارگی MCL)
  • شکستگی های داخل مفصلی زانو
  • برداشتن کیست بیکر ناشی از آرتریت
  • التهاب سینوویوم

برخی از آسیب های شانه که با آرتروسکوپی درمان می شود به شرح زیر می باشد:

• بی ثباتی و دررفتگی شانه
  • پارگی یا آسیب تاندون دوسر بازو
  • آسیب دیدگی روتاتورکاف
  • حلقه غضروفی (لابروم)، رباط پاره‌شده یا آسیب‌دیده
  • آسیب دیدگی مفصل که در اثر آرتریت روماتوئید بوجود می آید
  • التهاب استخوان اطراف روتاتورکاف

مزایا و معایب آرتروسکوپی زانو

مزایا

امروزه آرتروسکوپی زانو بدلیل مزایای زیادی که نسبت به سایر روش های درمانی دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است. از رایج ترین مزایای آرتروسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برش های سطحی و کوچک در مقایسه با جراحی باز
  • باز نشدن مفصل زانو
  • ساده شدن عمل جراحی
  • کاهش محدودیت حرکت
  • نداشتن عفونت و خونریزی
  • احساس درد کمتر
  • کاهش دوره نقاهت

معایب

آرتروسکوپی نسبت به سایر روش های درمانی تهاجمی بسیار کم خطر و ایمن می باشد، اما این روش هم می تواند عوارضی داشته باشد. برخی از عوارض و معایب احتمالی این روش به شرح زیر است:

• التهاب
  • سفتی مفصل زانو
  • لخته شدن خون
  • درد ناشی از تحمل وزن روی زانو
مزایا و معایب آرتروسکوپی زانو

مزایا و معایب آرتروسکوپی شانه

مزایا

امروزه آرتروسکوپی شانه بدلیل برش های کوچک نسبت به جراحی باز شانه از محبوبیت زیادی برخوردار است. از دیگر مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عمل جراحی سرپایی
  • عدم نیاز به بستری شدن
  • بی خطر و ایمن بودن جراحی
  • دوره نقاهت کوتاه
  • میزان خونریزی کمتر

معایب

آرتروسکوپی شانه بدلیل ایمن و کم خطر بودن آن معمولا عوارض جانبی ندارد اما در بعضی افراد بندرت میتوان موارد زیر را مشاهده کرد:

• آسیب عروق خونی یا عصبی
  • آسیب به غضروف شانه
  • عدم موفقیت جراحی
  • التهاب یا عفونت
  • سفتی شانه
  • ضعف شانه

احتمال بروز این عوارض بعد از آرتروسکوپی بسیار کم است که با رعایت دستورالعمل های پزشک و مراقبت های بعد از عمل تقریبا به صفر می رسد.

مراقبت های بعد از آرتروسکوپی

اکثر آرتروسکوپی ها به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار همان روز به خانه می رود، اما برخی از آرتروسکوپی ها نیاز به بستری شدن دارند.

• بعد از عمل بهتر است یک همراه با خود داشته باشید زیرا بدلیل تاثیرات داروی بیهوشی تا ۲۴ ساعت احساس سرگیجه و خواب آلودگی دارید. تا ۲۴ ساعت مشروبات الکلی استفاده نکنید، همچنین تا بهبودی و برطرف شدن درد از رانندگی کردن بپرهیزید. احساس دردعضلانی و سوزش گلو بعد از عمل طبیعی است اما در صورت تداوم با پزشک خود درمیان بگذارید.
  • تا چند روز، بسته به نوع آرتروسکوپی (زانو یا شانه) از کتف یا پاهای خود کار نکشید و اجسام سنگین یا بار جا به جا نکنید. برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش درد زیر نظر پزشک خود دارو مصرف کنید.
  • محل زخم ناشی از جراحی را تمیز نگه دارید. پانسمان خود را به موقع عوض کنید و با مشورت پزشک و بلامانع بودن حمام کردن، دوش بگیرید.
  • در آرتروسکوپی زانو برای کاهش تورم و تسکین درد، زانوهای خود را بالا بیاورید و برای چند ثانیه این حالت را حفظ کنید. وزن خود را روی زانوهایتان نیندازید. در چند روز اول برای راه رفتن از عصا و واکر کمک بگیرید.
  • پس از پایان دوره نقاهت ممکن است پزشک چندین جلسه فیزیوتراپی برای تقویت عضلات، انعطاف پذیری و بهبود عملکرد مفاصل شما تجویز کند.

اگر زانو درد دارید که در زندگی شما اختلال ایجاد می کند و می خواهید بدانید که آیا آرتروسکوپی زانو یا شانه شما می تواند کمک کننده باشد یا خیر، با ما در مطب دکتر حسین حاجی تقی در تماس باشید.