تعویض مفصل شانه

مفصل شانه شامل سه استخوان بالای بازو، استخوان کتف و استخوان ترقوه می باشد. سر استخوان بازو در یک مفصل گوی و کاسه ای در کتف قرار می گیرد. این مفصل گوی و کاسه ای را گلنوئید می گویند. مفصل شانه از نظر ساختاری و عملکردی پیچیده است زیرا یکی از آزادانه‌ترین و متحرک‌ترین مفاصل بدن و نگهدارنده قسمت فوقانی است.

در جراحی تعویض شانه، قسمت های آسیب دیده شانه به منظور تسکین درد، بازگردانی حرکت، قدرت و عملکرد شانه برداشته شده و با اجزای مصنوعی که پروتز نامیده می شود، جایگزین می شوند. این جراحی را آرتروپلاستی می نامند.

علل تعویض مفصل شانه

درد شدید در ناحیه کتف و شانه منجر به مختل شدن کارها و فعالیت های روزانه فرد، مانند لباس پوشیدن، انجام کارهای شخصی و فعالیت های روزانه وی می شود. برخی از این آسیب ها شامل موارد زیر است:

استئوآرتریت

یکی از علل درد در ناحیه شانه به ویژه در افراد مسن استئوآرتریت یا همان آرتروز است که معمولا ناشی از کار و یا ورزش سنگین است ولی زمینه ارثی نیز ممکن است در آن دخالت داشته باشد. از علائم اصلی آن، درد و محدودیت حرکتی است.

آرتریت روماتویئد

نوعی آرتروز و ساییدگی مفصل است که در هر سنی ایجاد می شود و یک بیماری خودایمنی است که در آن پوشش مفصل‌ها ملتهب می‌شود. شانه اغلب توسط این عارضه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باعث درد و کاهش عملکرد آن می‌شود.

آسیب روتاتورکاف

روتاتورکاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون هایی است که مفصل شانه را احاطه کرده اند. گاهی اوقات آسیب روتاتورکاف می تواند منجر به درد شدید در ناحیه غضروف و استخوان مفصل شانه شود.

آسیب های جدی در شانه

شکستگی های شدید در ناحیه شانه بر اثر سانحه و تصادف از عوامل دیگر جراحی شانه است زیرا قرار گرفتن استخوان شکسته در جای اولیه و طبیعی خود سخت خواهد بود و در صورت جاگیری اشتباه استخوان، فرد درد و ناراحتی زیادی را متحمل خواهد شد.

علل تعویض مفصل شانه

چگونه می توان از جراحی تعویض مفصل شانه جلوگیری کرد؟

۳ راه برای جلوگیری از جراحی تعویض شانه وجود دارد:

فیزیوتراپی

یک راه عالی برای ارتقای سلامت کلی شانه و ساخت ماهیچه های اطراف مفصل فیزیوتراپی است.

تغییر فعالیت

پرهیز از فعالیت هایی که فشار بی دلیل به شانه شما وارد می کند می تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند.

مکمل ها و داروها

مصرف مکمل های غذایی و داروهای مسکن تا حدودی باعث بهبود عملکرد شانه آسیب دیده می شود اما درمان قطعی محسوب نمی شود.

عوارض جراحی تعویض مفصل شانه

اگرچه بیشتر عمل جراحی های تعویض مفصل با موفقیت انجام می شود و امکان عوارض ناشی از عمل نادر است با این حال برخی از این عوارض را بررسی می کنیم:

عفونت

عفونت می تواند در محل برش یا در بافت عمیق تر رخ دهد. آنتی بیوتیک ها به طور معمول در زمان جراحی برای کاهش خطر عفونت تجویز می شوند اما گاهی اوقات برای درمان آن نیاز به جراحی است.

شل شدن پروتز

اجزای جایگزین شانه بادوام هستند، اما ممکن است به مرور زمان شل شده یا فرسوده شوند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به جراحی دیگری برای جایگزینی اجزای شل داشته باشید.

آسیب عصبی

اعصاب ناحیه ای که پروتز در آن قرار می گیرد ممکن است آسیب ببیند. آسیب عصبی می تواند باعث بی حسی، ضعف و درد شود.

لخته شدن خون

پس از جراحی ممکن است لخته در وریدهای بازو ایجاد شود. این می تواند خطرناک باشد زیرا یک قطعه لخته می تواند پاره شود و به ریه، قلب ویا به ندرت به مغز برود.

نابجایی

این امکان وجود دارد که توپ مفصل جدید شما از سوکت خارج شود.

عکس رادیوگرافی جراحی تعویض مفصل شانه

دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل شانه

دروه نقاهت و بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل شانه به مدت زمان ترمیم تاندون ها بستگی دارد. پس از جراحی، پزشک متخصص جهت جلوگیری از عفونت برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند که مصرف به موقع آنها بسیار ضروری است. مدت زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی حدود دو ماه طول می کشد تا بیمار قدرت شانه های خود را بدست آورد و به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازد.