تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو نیز گفته می ‌شود یک عمل جراحی برای جایگزینی مفصل زانو با یک مفصل مصنوعی است که مفصل مصنوعی را پروتز می نامند.

این عمل شامل برداشتن استخوان و غضروف آسیب دیده از استخوان ران، استخوان ساق و گاه کشکک و سپس جایگزین کردن آن با مفصل مصنوعی که از جنس آلیاژ فلز، پلاستیک و پلیمر است می باشد. طی جراحی تعویض مفصل زانو برشی در قسمت جلویی زانو ایجاد می شود تا فضای مناسب برای دسترسی به مفصل زانو ایجاد گردد.

شایع ترین دلیل جراحی تعویض مفصل زانو، کاهش درد ناشی از آرتریت است. افرادی که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند معمولا در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و بلند شدن از روی صندلی مشکل دارند. این جراحی می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو کمک کند.

جراحی تعویض مفصل زانو در چه مواردی صورت می گیرد؟

جراحی تعویض مفصل زانو درمانی برای درد و ناتوانی در زانو است. استئوآرتریت با تجزیه غضروف مفصل مشخص می شود. آسیب به غضروف و استخوان ها حرکت را محدود می کند و ممکن است باعث درد شود.

افراد مبتلا به بیمارهای شدید مفصلی ممکن است نتوانند فعالیت های عادی روزمره خود را که شامل خم کردن زانو، راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها و نشستن و بلند شدن است را انجام دهند، زیرا با درد شدید مواجه می شوند.

سایر اشکال آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت ناشی از آسیب زانو نیز ممکن است منجر به انحطاط مفصل زانو شود. علاوه بر این، شکستگی، پارگی غضروف و یا پارگی رباط‌ها ممکن است منجر به آسیب غیرقابل برگشت به مفصل زانو شود.

در چنین مواردی برای برطرف شدن درد،  فرد می بایست به پزشک متخصص مراجعه کند،  در ابتدا دارو و همچنین تغییر فعالیت های روزمره به بیمار تجویز می شود. اگر تمامی این کارها انجام شد ولی بیمار بهبود پیدا نکرد جراحی تعویض مفصل انجام می شود.

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چه سنی است؟

جراحی تعویض مفصل زانو عمدتاً در سالمندان مبتلا به آرتریت شدید انجام می شود، در حالی که افراد زیر ۵۰ سال جوان در نظر گرفته می شوند و از آنها خواسته می شود تا سن ۶۵ سالگی صبر کنند. این به این دلیل است که مفاصل مصنوعی مورد استفاده در جراحی های تعویض زانو تنها حدود ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می کنند. دلیل عمده دیگری که به افراد جوان توصیه به درمان‌های غیرجراحی به جای درمان جراحی می‌شود، این است که در صورت انجام آرتروپلاستی زانو، احتمال اینکه مفصل مصنوعی آنها مجدداً نیاز به تعویض داشته باشد زیاد است زیرا ایمپلنت‌ها در طول زمان فرسوده می‌شوند.

مطالعات نشان داده که بهترین سن برای انجام عمل آرتروپلاستی زانو بین ۶۰ تا ۷۰ سال است.

مزایای جراحی تعویض مفصل زانو

این جراحی زمانی استفاده شود که درمان های دارویی دیگر تاثیری در رفع درد و التهاب ندارد و مفصل از کار افتاده شده باشد. جراحی تعویض مفصل مزایای بسیاری دارد که انجام آن می تواند تاثیر مهمی بر کیفیت زندگی و انجام فعالیت های فرد بگذارد. شایع ترین این مزایا عبارتند از:

• تسکین درد
    جراحی زانو می تواند درد ناتوان کننده زانو را که هنگام راه رفتن، دویدن، ایستادن یا حتی در حالت نشسته یا دراز کشیده احساس می کنید، به طور مؤثری کاهش دهد.
  • افزایش تحرک
    پس از جراحی، اکثر بیماران تعویض مفصل زانو می توانند راحت تر زانوهای خود را حرکت دهند و با بهبود احساس درد در زانو، ورزش هایی را انجام دهند که سلامت آنها را بیشتر بهبود بخشد و به طور کلی منجر به بهبود کیفیت زندگی آن ها شود.
  • بهبود عملکرد مفصل
    علاوه بر افزایش تحرک، بسیاری از افراد متوجه می شوند که پس از تعویض کامل زانو عملکرد کلی آنها بهبود می یابد و مستقل تر از قبل به فعالیت های خود ادامه می دهند.
  • کاهش وابستگی به دارو
    بسیاری از افراد پس از تعویض کامل زانو می توانند نیاز خود به داروهای مسکن را کاهش دهند یا از بین ببرند، زیرا درد آنها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از تعویض زانو معمولاً ۲ الی ۳ هفته طول می کشد تا بیمار بتواند پای خود را حرکت دهد. میانگین زمان بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو تقریباً شش ماه است، اما تقریباً ۱۲ ماه طول می‌کشد تا به طور کامل به فعالیت‌های سخت بدنی برگردد. اگرچه روند بهبودی می تواند طولانی تر هم باشد، اما مراحلی وجود دارد که می تواند به سرعت بهبودی بیمار کمک کند و این بسته به سن و سلامت عمومی فرد متفاوت است.

بیمار باید تا جایی که می تواند در منزل استراحت کند. توصیه می شود راه رفتن از فواصل کم و به کمک عصا و واکر از چند روز بعد از جراحی آغاز شود. نکته ای که باید توجه داشت این است که هنگام راه رفتن نباید فشاری به مفصل زانو وارد شود و از فعالیت هایی مانند ورزش کردن و دوچرخه سواری تا چند هفته بعد از جراحی اجتناب کند.

اگر زانو درد دارید که در زندگی شما اختلال ایجاد می کند و می خواهید بدانید که آیا تعویض مفصل زانو می تواند کمک کننده باشد یا خیر، با ما در مطب دکتر حسین حاجی تقی در تماس باشید.